Veneretki Luonterille 2015

3.7.2015

Ensimmäisenä päivänä veneiltiin aurinkoisessa ja lämpimässä säässä Siilinjärveltä Kuopion pursiseuran tukikohtaan Pirttiniemeen, jossa oli Tristan veneilijöiden kokoontuminen. Sään puolesta kyseinen päivä oli varmasti yksi kesän parhaista. Tapahtumaan osallistui viisi venettä.

Pirttiniemen tukikohta on saanut uuden aallonmurtajan suojassa olevan sataman, jossa on noin 200 uutta venepaikkaa. Lisäksi sataman viereen valmistui uusi toimintakeskus.

Pirttiniemen vanha huvila.

4.7.2015

Tapaamisen yhteydessä teimme lyhyen eskaaderin Pirttiniemestä Maljalahden vierasvenesatamaan. Voit myös katsoa kuvaamani videon eskaaderista.

5.7.2015

Aamulla tankattiin vene Maljalahdella. Kallamarinassa tehtiin myös miehistön vaihto. Isäni lähti autolla kohti Siilinjärveä ja veneen kyytiin tulivat Maija ja Timo. Matka jatkui kohti Varkautta. Puutossalmen lossin molemmin puolin vene rullasi melkolailla mutta muutoin matka sujui leppoisasti. Konnuksella oli menossa tukkilautan sulutus saapuessamme kanavalle. Unnukan jälkeen mentiin vanhalle laivaväylälle, koska Timo halusi kokeilla tarttuisiko kala uistimeen Kopolanvirran kapeikoissa. Kalaa ei tullut mutta matkaa oli mukava tehdä aurinkoisessa kesäillassa.

Haijun avokanavan kohdalla reitti menee saaren läpi. Voit katsoa kuvaamani videon Haijun kanavasta. Alkuperäinen suunnitelma oli mennä Taipaleen kanavan yläjuoksulla olevaan vierasvenesatamaan yöksi mutta satama oli käytännössä täynnä Kuopion pursiseuran eskaaderin vuoksi.

Näin ollen katsottiin parhaaksi jatkaa matkaa kohti kanavaa ja suunnata keula kohti Taitotalon rantaa. Vedenkorkeus oli kuitenkin niin korkealla ettemme mahtuneet rautatiesillan alitse. Ensin yritettiin tilata sillan avaus VHF:llä saamatta kuitenkaan vastausta kutsuumme. Tämän jälkeen soitettiin sillan vieressä olevassa taulussa olleeseen numeroon mutta kukaan ei vastannut puhelimeen. Lopulta jouduttiin palaamaan Taipaleen kanavalle ja yövyttiin vanhan kanavan alajuoksulla.

6.7.2015

Aamuaurinko herätti Taipaleen vanhan kanavan alajuoksulla. Aamiaisen jälkeen jatkettiin matkaa. Haukivedellä Timo kokeili vetää uudestaan uistinta. Ahti ei suonut antimiaan mutta nähtiin saimaannorppa.

Iltapäivällä saavuttiin Järvisydämeen, jossa ankkuripallo mastossa jäätiin redille odottamaan laituripaikan vapautumista. Ankkurointikieltoa alueela ei tuolloin ollut eikä karttaankaan ollut merkitty kaapeleita tai viemäreitä, joten laskettiin ankkuri hyvillä mielin alas. Kysyttäessa venepaikkatilannetta hotellin vastaanotosta meille jopa ehdotettiin, että oltaisiin jääty yöksi ankkuriin.

Kun vuokravenelaiturista vapautui paikka, ankkurin nostaminen ei onnistunut. Lopulta päätettiin jättää ankkuri veteen ja laitettiin lepuuttaja köyden perään merkiksi. Näin saatiin pitkän päivän päätteeksi vene laituriin ja päästiin saunaan. Myös ankkuri saatiin myöhemmin takaisin, kun paikan edustaja kävi nostamassa ankkurin ylös. Syykin selvisi - ankkuri oli juuttunut kiinni uuden kylpylän maalämpöputkiin. Tarinan opetus oli ettei Järvisydämen edustalle tule ankkuroida.

7.7.2015

Aamulla jatkettiin matkaa Järvisydämestä kohti Linnansaaren kansallispuistoa. Tuuli kävi suoraan laituriin ja rantautuminen matalaan laituriin oli melko haastavaa. Alunperin suunniteltiin käyvämme patikoimassa luontopolulla mutta aaltojen takia en uskaltanut jättää venettä yksin rantaan. Näin ollen jatkettiin matkaa kohti Haislahtea, jonne ajettiin Laitaatsillan kautta.

Maija ja Timo Linnansaaren kansallispuistossa.

8.7.2015

Aamulla heräsin outoon hajuun, jonka lähteeksi paljastui epäpuhdas palamisprosessi. Akkujen jännite oli päässyt laskemaan liian alas eikä paloprosessi ollut puhdas. Kauppojen auettua siis suuntasimme akkuostoksille. Aamupäivällä saimme ihastella, kun höyryveturi Ukko-Pekka pysähtyi Kauppatorin seisakkeella. Myöhemmin päivällä ajettiin vene Savonlinnan satamaan. Taas oli vuorossa miehistön vaihto. Maija ja Timo jatkoivat matkaa kohti Kuopiota ja Jolly tuli Jyväskylästä Savonlinnaan. Hän ei ollut aiemmin käynyt Savonlinnassa, joten ohjelmassa oli pakollisten turistikohteiden katsominen. Valitettavasti ilta oli melko sateinen, joten palasimme pian Olavinlinnalla käytyämme veneelle.

Höyryveturi Ukko-Pekka Savonlinnassa.

Savonlinnan matkustajasatamassa.

9.7.2015

Aamulla sää oli muuttunut aurinkoiseksi ja kävimme aamukävelyllä Lettukahvila Kalliolinnalla. Torilta ostimme paistettuja muikkuja. Tämän jälkeen oli aika jatkaa matkaa kohti Puumalaa.

Kietävälän uusi lossi.

10.7.2015

Ruuhonsaaressa.

11.7.2015

Kaunis iltarusko Ruuhonsaaren saunalaiturilla.

Suur-Saimaalla oli leppoisat aallot ja sininen taivas kun matkasimme Ruuhonsaaresta kohti Satamosaarta.

Satamosaaren laituri.

Satamosaaren grillikatos.

12.7.2015

Aamulla jatkettiin matkaa Satamosaaresta kohti Rauhaa, jossa on Saimaa Garden.

New Port Saimaa Garden satama on todella hyvin varustettu. Laituri on varustettu koodilukolla, joten asiattomat eivät pääse laiturille ainakaan mailta käsin.

Rannassa on Ravintola Rauhanranta. Alueella on todella runsaasti erilaisia aktiveetteja muun muassa kylpylä. Me käytiin pelaamassa Saimaa Gardenissa golfia.

13.7.2015

Lappeenrannassa käytiin aamulla lennättämässä satamassa leijaa ja katsomassa hiekkalinnaa, jossa tänä vuonna oli teemana sankarit. Iltapäivällä oli vuorossa miehistön vaihto. Jolly lähti kotiinsa ja jäin yksin veneelle.

Yövalokuvausta Lappeenrannan satamassa.

14.7.2015

Seuraavana päivänä isäni tuli veneelle ja jatkettiin matkaa kohti Saimaata.

Ilkonsaaren eteläpäässä on todella tukeva laituri, jossa oli onneksi vielä yksi kylkikiinnityspaikka vapaana. Laiturin läheisyydessä on grillikatos.

Ilkonsaaressa on todella hyvät polut.

Iltalenkillä kävin katsomassa Ilkonsaaren itäisessä poukamassa olevaa retkisatamaa, jossa on todella hyvä hiekkaranta. Ruuhkaa ei satamassa ollut - kelluvassa laiturissa oli yksi purjevene ja toinen isompi vene oli ajanut suoraan hiekkarannalle.

Itäisestä retkisatamasta polku jatkuu kohti saaren pohjoisosaa. Polun varrella on kolme tsasounaa eli pientä kappelia. Ensimmäisenä vastaan tulee kuvassa oleva Valamolainen tsasouna, jonka esikuva on Heinävedellä Uuden Valomon luostarin rantatsasouna. Myös muut saaressa olevat tsasounat on nimetty jonkin luostarin skiitaksi ja valittu kyseisestä luostarista sopiva rakennus, jonka kopio on rakennuttu Ilkonsaareen.

15.7.2015

Aamulla irrotimme köydet ja jatkoimme matkaa kohti Yövettä.

Sää oli erinomainen ja Suur-Saimaallakin oli vain pieniä aalto, kuten Rastiniemen kohdalla otetussa kuvassa näkyy.

Rastiniemen jälkeen lähdettiin ajamaan Ristiinaan vievää syväväylää pitkin. Matkan varrella on monia upeita kalliorantoja. Yllä olevassa kuvassa on Liittokivi. Voit myös katsoa kuvaamani videon Liittokivenselältä.

Yöksi mentiin Ristisaareen Mikkelin pursiseuran hyvin varustettuun saaritukikohtaan, jossa on muun muassa laiturilla maasähkö ja rannassa kesäkeittiö. Illalla saimme nauttia kauniista auringonlaskusta.

16.7.2015

Päätimme olla Ristisaaren suojaisessa laiturissa myös toisen yön. Ristisaaressa useat rakennukset on nimetty erilaisiksi Tuuliksi. Esimerkiksi uusi sauna on nimeltään Uusituuli, joka on todella hyvin varustettu sähköistetty höylähirsinen mökki. Pesutilassa on jopa suihkut.

Kuvassa oleva kalliolla sijaitseva pyöröhirsinen sauna on puolestaan nimeltään Ristituuli. Myös toisena iltana saimme nauttia todella upeasta auringonlaskusta, josta voit katsoa kuvaamani videon.

17.7.2015

Kolmen päivän saarielämän jälkeen alkoi niin jääkappi kuin makeavesitankki olla tyhjä.

Näin ollen suunnattiin kohti Ristiina. Ristiinan pursiseuran rannassa on hyvä laituri, jossa saa vettä ja tyhjennyttyä septin.

Hieman matkaa eteenpäin kyseisestä laiturista on Kaukaanrannantorin asiointilaituri, josta on ruokakauppaan lyhyt matka.

Paluumatkalla yritettiin kiikaroida Uittamonsalmen kalliomaalauksia. Emme kuitenkaan valitettavasti löytäneet mitään. Hienon näköiset kalliot kuitenkin.

Illaksi mentiin Ristiinan pursiseuran saaritukikohtaan Korkeaan. Laituri on erittäin tukeva ja myös täällä sai veneeseen maasähkön. Rannassa on todella viihtyisä grillikatos.

Kaunis auringonlasku.

18.7.2015

Aamulla jatkettiin matkaa kohti Astuvansalmen kalliomaalauksia. Laituri vapautui juuri sopivasti, kun lähestyttiin rantaa. Tämän jälkeen paikalle tuli useita muita veneitä. Lopulta parhaillaan yksi vene oli meidän veneen kyljessä ja laiturin toisiin päihin kiinnittyi muita veneitä. Sopu sijaa antaa.

Astuvansalmen kalliomaalaukset

Näkymä Astuvansalmeen. Voit myös katsoa kuvaamani videon.

Astuvansalmesta matka jatkui kohti Anttolaa. Matkan varrella on kaksi avokanavaa. Voit katsoa kuvaamani videot Kirkkotaipaleen ja Varkaantaipaleen kanavista. Matkan varrella pysähdyttiin Otrasaaren retkisatamassa.

Näkymä Otrasaaren retkisatamasta.

Yöksi mentiin Anttolaan.

19.7.2015

Aamulla oli vuorossa kaupassa käynti ja vesitankin täydennys. Sitten oltiinkin valmiita jatkamaan matkaa kohti Luonteria, joka on 20 kilometriä pitkä ja 15 kilometriä leveä järvi. Selät on pitkiä ja kapeita. Ehdottomasti yksi Saimaan helmiä.

Yleisesti ottaen Luonterin saaret ovat jyrkkärantaisia ja kallioisia. Onneksi alueelta löytyy myös runsaasti retkisatamia laitureineen. Pidimme ruokatauon Vartiosaaren retkisatamassa, joka sijaitsee lähes kaikilta tuulilta suojassa olevassa lahdelmassa. Laiturissa on tilaa kahdelle veneelle kylkikiinnitykseen.

Saaren toiselta puolelta avautuu näkymä Luonterin aavalle selälle. Erinomainen retkisatama pysähtyä pidemmäksikin aikaa. Jatkoimme kuitenkin matkaa kohti Neitvuorta, joka oli Luonterin pääkohteemme tänä vuonna.

Reitti Vartiosaaresta Neitvuorelle kulkee saarten suojassa. Laituri oli tyhjä saapuessamme rantaan. Rannasta lähtevän polun varrella olisi ollut paljon isoja mustikoita. Harmi ettei tullut otettua sankoa mukaan. Vaikka päivä ei ollut mitenkään lämmin, tuli kiivetessä jyrkkää rinnettä kuuma. Näköalapaikalta on upea näkymä Luonterille. Voit myös katsoa kuvaamani videon Neitvuorelta, joka on yli sata metriä järven pintaa korkeammalla.

Neitvuorella on rannassa hyvä laituri. Tullessamme takaisin veneelle saapui retkeilijöitä rantaan kanooteilla. Yöksi jatkoimme matkaa Pienpuolen retkisatamaan.

Ennen kuin saavuimme laituriin alkoi satamaan ja tuulemaan. Onneksi sade loppui melko pian ja päästiin yrittämään rantautumista. Ainoastaan rannan puoleinen kylki laiturista oli vapaana ja tuuli työnsi venettä laiturista pois päin. Muutaman kerran yrittämisen jälkeen onnistuttiin pääseemään onnellisesti laituriin.

Retkisataman laiturin vieressä on kallioiden siimeksessä grillikatos.

20.7.2015

Aamulla jatkettiin matkaa kohti Puumalaa. Tarkoituksena oli pysähtyä Miitinhiekassa mutta valitettavasti laituri oli korjauksen alla.

Näin ollen tyydyttiin ihastelemaan yhtä Saimaan parhaista hiekkarannoista veneestä käsin ja jatkettiin matkaa kohti Liehtalanniemeä.

Liehtalanniemessä on tukeva laituri ja peräpoijut. Kuvassa vasemmalla oleva rakennus on verkkokoppeli, jotka kuuluivat ennen olennaisena osana järvimaisemaan. Verkkokoppelit olivat tarkoituksella harvaseinäisiä, että niiden sisälle ripustetut kalastusvälineet kuivuivat nopeasti. Myöhemmin nailonlangan korvatessa perinteiset materiaalit kalastustarvikkeissa tulivat verkkokoppelit ja nuottakodat tarpeettomiksi, koska uudesta materiaalista valmistettuja verkkoja ei tarvinnut enää kuivattaa.

Idyllinen pihapiiri on kivenheittomatkan päässä venerannasta.

21.7.2015

Aamulla käytiin opastetulla kierroksella museossa, jossa kerrottiin tilan vaiheista.

Tupaan on kerätty runsaasti erilaisia käyttöesineitä. Museossa käynnin jälkeen jatkettiin matkaa kohti Puumalaa. Alle meripeninkulman päässä Puumalasta eräästä veneestä nostettiin käsiä ylös ja alas. Onneksi heiltä oli ainoastaan loppunut polttoaine veneestä ja otettiin heidät veneineen hinaukseen Puumalaan. Alun perin tarkoituksena oli jäädä Puumalaan yöksi mutta aallonmurtajan takana ei ollut sopivia venepaikkoja vapaana eikä ohikulkevien veneiden aaltojen takia keikkuvassa veneessä edes pystynyt kunnolla laittamaan ruokaa. Näin ollen jatkettiin matkaa kohti Kylmäsaarta.

Kylmäsaaressa näin kesän kauneimman auringonlaskun.

22.7.2015

Yön aikana sää oli muuttunut täysin. Käytännössä koko päivän satoi enemmän tai vähemmän vettä. Iltapäivällä oltiin perillä Savonlinnassa.

23.7.2015

Aamulla tankattiin vene Haislahdessa ja ajettiin Savonlinnan kauppatorilla olevaan käyntilaituriin. Iltapäivällä jatkettiin matkaa kohti Leppävirtaa. Ilta alkoi jo hämärtymään ennen kuin oltiin perillä.

24.7.2015

Yötä oltiin Leppävirran laivalaiturissa ja siitä jatkettiin matkaa kohti Siilinjärveä.