Veneen huoltoblogi 2016

Ohjailupotkurien asentaminen osa 2/2

Koska veneemme runko on pitkäkölinen pystyi myös perään laminoimaan potkuritunnelin. Näin ollen työvaiheet olivat käytännössä samat kuin keulan potkuritunnelissa. Peräohjailupotkurin tunnelin asentamista varten tehtiin pitkä pora. Työ eteni huomattavasti helpommin kuin kuviosahan kanssa keulassa. Poraamiseen riitti akkuporakone. Tosin akkua piti ladata useamman kerran ennen kuin runkoon oli saatu molemmille puolille aukot. Seuraavaksi tunnelit maalattiin sisäpuolelta kaksi kertaa ruskealla topcoatilla. Ulkopuolelta rungon ja tunnelien saumat maalattiin kaksi kertaa valkoisella topcoatilla. Keulassa ohjailupotkureiden moottorin asentaminen sujui helposti, koska tilaa ympärillä oli runsaasti. Perässä mitoituksen kanssa piti olla tarkkana, koska peräsin on heti tunnelin vieressä. Myös pakoputki piti siirtää toiseen kohtaan. Ulkopuolelta tunnelit maalattiin neljä kertaa mustalla Hempel Light Primer epoksimaalilla. Lisäksi maalaus viimeisteltiin Hempel Underwater Primer pohjustusmaalilla ja Hempelin eliönestomaalilla.

Johdotuksessa käytettiin Radaflexin 70 neliömillimetrin vahvuista monisäkeistä kuparikaapelia. Käytin kaapelin paksuuden laskemiseen Maritim 2016 luettelon kaavaa, jossa pienin suositeltava kaapelin pinta-ala (neliömillimetreinä) saadaan kertomalla kaapelin pituus (metreinä) virran voimakkuudella (A) ja luvulla 0,044. Potkurin tehon ollessa 2 kW sain virraksi 12 voltin järjestelmässä 166,67 A. Kuuden metrin kaapelin pituudella sain pienimmäksi suositeltavaksi kaapelin pinta-alaksi noin 44 mm2 eli käytännössä 50 mm2 kaapeli olisi riittänyt. Varmuuden vuoksi valitsin Radaflexin 70 neliömillimetrin monisäkeisen kuparikaapelin. Koska kyseinen kaapeli on kohtuullisen taipuisaa, asennus oli helppoa. Keulapotkurille asensimme kaapelit keittiön kaapin taakse ja siitä eteenpäin vaatekaapin alta keulavuoteen alle. Suunnitteluun meni kuitenkin yllättävän paljon aikaa. Yhteensä kaapelia meni asennuksineen noin 20 metriä. Kaapelikenkiä meni yhteensä 16 kappaletta ja ne kiinnitettiin Biltemasta ostetulla puristimella. Molemmille potkureille asennettiin omat Blue Sea 6006 päävirtakytkimet pinta-asennuksella. Ohjailupotkurien sulakkeet sijoitettiin pääkytkimien alle helposti käsiksi päästävään paikkaan. Aiemmin meillä oli veneessä kaksi Exide Dual 80 Ah vapaa-ajan akkua. Nyt ohjailupotkureille asennettiin kolmas Exide Dual 80 Ah vapaa-ajan akku, jota käytämme myös moottorin käynnistysakkuna. Ohjailupaneelit asensimme ruorin vasemmalle puolelle. Näin ollen toisella kädellä voi käyttää saman aikaisesti oikealla puolella olevaa moottorin hallintalaitetta. Ohjailupaneeleilta vedimme lopuksi kaapelit ohjailupotkureille. Keulaohjailupotkurille saimme vedettyä kaapelin sähkökaapista lähtevän asennusputken kautta ja peräohjailupotkurille moottoritilan johtokourussa. Tämän jälkeen pääsimme testaamaan potkureita. Ensimmäisen kesän perusteella olemme erittäin tyytyväisiä potkureihin. Rantautuminen on todella helppoa ja veneen saa tarvittaessa kääntymään lähes paikallaan.

Vetolaatikon asentaminen keulakajuuttaan

Keulakajuutan korotetun lattian alla oli suuri tyhjä käyttämätön tila. Teimme tähän tilaan vetolaatikon, jossa voi säilyttää esimerkiksi kenkiä. Lisäksi vedimme asennusputken laatikon alapuolelle ja asensimme kaiuttimen johdot siihen. Aiemmin kaiuttimen johdot kiersivät keulan kautta, joten saimme sieltä johtokourun kokonaan pois.

Suihkukaivon laminointi

Kun veneessä tehtiin joka tapauksessa laminointitöitä ohjailupotkurien tunnelien takia, päätimme tehdä suihkukaivon ja asentaa myös veden poistopumpun.