Veneen huoltoblogi 2014

Keulakaiteiden tekeminen

Kaudelle 2011 asentamamme keulataso on toiminut muuten hyvin mutta alkuperäiset keulakaiteet jäävät vähän liian kauaksi noustessa matalalta laiturilta veneeseen keulaportaita pitkin. Näin ollen päätimme tänä keväänä jatkaa keulakaiteita.

Putkeksi valitsimme ulkohalkaisijaltaan 25 mm ja seinävahvuudeltaan 1,5 mm meijariputken. Ensin teimme mallikaiteen kupariputkesta taivuttamalla. Tämän jälkeen taivututimme rosteriputket kupariputken mittojen mukaan. Lopputulosta voi pitää erittäin onnistuneena.

OceanAir SkyScreenin asentaminen

OceanAir SkyScreen on todella kätevä pimennysverhon ja hyönteisverkon yhdistelmä. Päädyin ostamaan uppoasennukseen soveltuvan mallin, koska näin pystyn tekemään kehyksen veneen sisustukseen sopivaksi. Koska veneen keulakajuutan kattoluukun koko ei ole nykystandardien mukainen, ei aivan sopivan kokoista verhoa löytynyt. Näin ollen jouduimme valitsemaan hieman luukun kokoa suuremman mallin ja lyhensimme SkyScreenia pituussuunnassa. Tarkoituksena on viimeistellä asennus tekemällä kehykseen sivut tiikilistoista.

Ctek Marine maasähköjärjestelmän asentaminen

Vertailtuani erilaisia maasähköjärjestelmiä tulin siihen tulokseen, että CTEK tarjoaa käyttötarkoitukseemme parhaan mahdollisen hinta-laatu -suhteen. Järjestelmässä on muun muassa sisäänrakennettu galvaaninen erotin. Lisäksi asentaminen oli helppoa, koska järjestelmän osat voidaan liittää valmiiden liittimien avulla toisiinsa. Paketin mukana tuli runsaasti eri pituisia johtoja. Jouduimme kuitenkin ostamaan neljä metriä pitkän liitosjohdon, joka menee keulakajuuttaan ja viisimetriä pitkän liitosjohdon, joka menee takakajuuttaan. Lisäksi meidän täytyi hankkia neljä uppoasennettavaa pistorasiaa. Vakiona paketissa tulee kaksi pinta-asennettavaa pistorasiaa, joista toinen on 1-osainen ja toinen 2-osainen.

Suurin tuntimäärä menee tietysti asennuksen suunnitteluun. Hankalinta oli löytää sopiva asennustila maasähkökeskukselle. Lopulta päädyimme siihen, että asensimme maasähkökeskuksen jääkaapin taakse, koska siitä on lyhyt matka sähkökaappiin ja moottoritilan johtokouruihin.

Asensimme uppoasennettavat pistorasit keulakajuuttaan, ohjaamoon ja takakajuuttaan poraamalla reikäsahalla sopivan kokoisen reiän ja laittamalla pistorasiat paikoilleen. Keulakajuutan sähkölämmintä varten asensimme yhden uppoasennettavan pistorasian myös ohjauspulpetin sisällä olevaan tekniseen tilaan. Akkulaturia ja peräkajuutan sähkölämmintä varten asensimme kaksiosaisen pinta-asennettavan pistorasian peräkajuutan oven edessä olevan lattian alla olevaan tilaan ja keulakajuuttaan lämminvesivaraajaa varten yhden pinta-asennettavan pistorasian säilytystilaan v-vuoteen alapuolella. Kaikki kaapelit saimme piiloon joko kaappien sisälle tai johtokouruihin.

Ruostomattomasta teräksestä tehty maapistorasia sijoitettiin veneen sähkökaapin ulkoseinään, josta oli lyhyt matka vetää kaapeli maasähkökeskukselle.